Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Yamaha F60 årg 2002 vil ikke starte.

Hej

Motoren er karburator version med meget få drifttimer omkring de 34.
Den har (desværre) ikke været brugt meget de sidste 2år og ikke tømt for benzin over vinteren dog skyllet efter hver tur.
Netop i år skulle den bruges og ja.......så kører den slet ikke optimalt.
Karburatorene har været skilt ad flere gange i tilfælde af "man havde overset noget" men alt er rent og der er hul igennem dyserne og efterfølgende blæst med trykluft.
Svømmerstand er ok og bolden bliver hård ved pumpning.
Kompressionen er endnu ikke målt men føles meget fin og stram ved at dreje svinghjulet med hænderne.

Kan det tænkes at være krumtapsføleren?
Jeg har ohm''et den til 500ohm.
CDI boksen kan selvfølgelig også være under mistanke.

Ser frem til jeres forslag
Indsendt af  Jan Ladefoged  den  21. september 2017 kl. 16:51:14

Gå tilbage
Update....

Jeg fik fin kompression på cyl 1 MEN den starter sgu alligevel ikke!

Tændrørene lugter af benzin og jeg tror at den manglende kompression på cyl 1 ganske enkelt skyldes at motorolien er skyllet af :-(

Næste punkt er at tjekke gnist kvaliteten.
Gnisten er tjekket for nogle uger siden og er der på alle 4 tændrør men som jeg husker det var den kun blålig og den skal vidst helst være nærmest orange og FED så den uden problemer springer under kompressionstryk.

Jeg synes der snart kalder en marineservice ude i horisonten....
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   7. oktober 2017  kl. 15:03:32

Hej Mikkel

Det har været sat på pause for en tid men i dag tog jeg fat på det igen.
Jeg har købt nogle sæt originale O-ringe (som der sidder rigtigt mange af) mellem karburatorer og indsugningsmanifold men jeg havde ikke den store tiltro til at det var årsagen.....og det var det heller ikke :-(

Efterhånden var jeg løbet tør for ideer men ville igen tjekke kompressionen (uden kompressionsmåler) og denne gang var det ikke ved at dreje svinghjulet med håndkraft men med en 1/2" skraldenøgle og nu tror jeg fejlen er fundet!!
Der mangler simpelthen kompression på cyl 1.
Man kan næsten dreje uhindret forbi cyl 1 hvorimod 2-3-4 giver modstand i kompressionfasen som de skal.

Næste spørgsmål er så hvor hulen fejlen ligger....stempelringe eller ventiler??
I morgen vil jeg prøve at sprøjte lidt olie ind ad tændrørshullet for at give en midlertidig tætning stempel/cyl og se om det gør en forskel.
I så fald kan det vel tænkes at stempelringene har sat sig og skal løsnes med.....ja med hvad??
Næste punkt bliver at tjekke ventilspillerum og hvis de er ok er det af med topstykket.
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   7. oktober 2017  kl. 00:12:30

Hej Jan
Har Du fundet fejlen?
Vh. Mikkel
Indsendt af    Mikkel Steen   den   4. oktober 2017  kl. 19:16:11

Hej Jan prøv at måle modstanden i tændrørshætterne jeg har haft en tændhætte der drillede med venlig hilsen Per Motsch Andersen

Indsendt af    Per Motsch Andersen   den   24. september 2017  kl. 19:52:11

Hej Martin

Du virker meget klar i mælet og det kan jeg godt lide😊
Jeg kan dog se at jeg ikke har været helt tydelig i beskrivelsen.

I år har den været i vandet 2x og kunne plane og gå fint i tomgang men ved cruising i mellem området gik den noget urent.
Ved diagnose på traileren kunne jeg konstatere at den havde svært ved at tage gassen samt konstante omdrejninger ved ca 2000-2500 omdrjninger.
Højere omdrejninger virkede ok men ikke overbevisende.

Jeg adskilte karburatorene og der var ikke meget at komme efter, lidt grønne aflejringer i nederste karburator var alt og det blev fjernet under meget renlige forhold.
Dette gjorde ingen forskel så jeg købte et super værktøj til synk af karburatorene (Carbpro) og de lå nu snorlige men stadig med besvær ved gasgivning og konstante omdr.
Få uger senere igen adskilt men nu kunne den stort set ikke starte.
Så gik tanken på utætte pakninger på karburatorene og jeg ville nu pakke dem om.
Så blev de igen adskilt og denne gang yderst forsigtigt mht dosering, pakket med en særlige benzin resistent flydende pakning..... samme resultat.....motoren tænder lidt men kommer ikke i gang.

Jeg har for 8år siden monteret vandudskiller så dette er ikke issuet.
Der er prøvet med benzin fra 2 kilder dels den indbyggede tank og dels den løse og begge indeholder helt frisk benzin.

Krumtapsføleren tjekkede jeg i går og den switcher fint så i dag vil jeg prøve at tjekke gnist.
Tændrørene blev forøvrigt skiftet tidligt her i år og er den helt korrekte type og mrk.

Tak for input så vidt.
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   23. september 2017  kl. 10:05:27

Det er en eller flere af karburatorene der er laver balladen.

De skal ultralydsrenses og hjælper det ikke, er sidste mulighed kun af udskifte den karburator der laver balladen.

Hård beslutning for pengepungen, men det er desværre konsekvensen af ikke at vedligeholde eller bruge vandudskiller.
Indsendt af    Martin Rasmussen - srfishing.dk   den   22. september 2017  kl. 08:33:25

Hej Tommy

Det er fint at have et "es" i baglommen hvis der skulle blive brug for det.
Jeg har i mellemtiden konstateret at krumtapsføleren er ok.
Jeg havde mit Fluke instrument koblet på føleren til ohm måling og når jeg drejede svinghjulet switchede den fint.

Jeg er kommet i tanke om at nødstops kontakten kan være under mistanke da jeg har demonstreret den for sønnen her for nylig og kan muligvis have en dårlig forbindelse og trænger til en gang massage:-)
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   21. september 2017  kl. 22:53:03

Hej, har ikke svaret, kender en der har en blok liggende til en F60 med diverse monteret, måske de har noget du kan bruge når du finder fejlen. Mvh Tommy
Indsendt af    Tommy Jensen   den   21. september 2017  kl. 21:45:31

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear