Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
RYDS 435 FC VS ØRNVIK 450 CAB
Hej alle sammen
Jeg regner med at købe båd i efteråret/vinteren 2010. Jeg har tidligere haft en jante jolle og en sealine 480 HT.
Mine krav til næste båd : Selvlænsende, 4-taktmoter, skal kunne være på 750 kg trailer, lukket kabine, en kaleche der ikke er for bøvlet (en spayhood og havnekaleche er også en mulighed)og gerne med fast tank.
Hvilken båd, af de 2 ville i vælge?
Hvad er der af plusser og minusser ved de to både?
Hvis der kunne være mulighed for at prøvesejle de 2 både ville det være rigtigt fedt, så hvis der nogle der gir en tur, så er jeg frisk. bor i frederikshavn, men kommer også tit til esbjerg.
Indsendt af  Michael Lauridsen  den  27. december 2009 kl. 19:15:09

Gå tilbage
Jeanneau er en rigtig fin båd med masser af fribord og som skrevet fint indrettet.! Eneste minus er at den er meget fladbundet og derved "klapper" utrolig nemt i søen. Men i denne dejlige bådverden er jo altid et kompromis af alle ting. Har aldrig oplevet en båd der kunne det hele (og som man kan betale)
Indsendt af    Martin Pedersen www.teamlima.dk   den   6. januar 2010  kl. 08:19:28

lige et "kik" ind i båden.

Indsendt af    Morten Fischer   den   6. januar 2010  kl. 08:11:19

Der er også en anden mulighed, end dem du allerede har kikket på. En Jeanneau 480. Super indretning f.eks kan der ligge 9 fiske stænger i kahytten langs siden af båden inden i skroget og 2 x 25 lrt tanke under dørken samt m.m. Helt utrolig rummelig !! Men .. Der er ikke solgt lige så mange af dem, som afde øvrigemodeller du har i kikkerten. Den kan nok være svær at opdrive brugt.
Obs ! der er stor forskel på 450''eren og 480''eren i det mærke.

Indsendt af    Morten Fischer   den   6. januar 2010  kl. 08:05:32

hej Michael
kom til at skrive mit indlæg under 11581
Indsendt af    Mogens Christiansen   den   1. januar 2010  kl. 19:38:36

Hej

Har selv en Ryds 435 FC og er glad for den. Mht. delaminering af glasfiberen i Rydsbådene, stammer det fra en produktion i 93-94, som gav problemer i årene frem. Ryds ombyttede/reparede alle både med problemet og derfor bør der ikke være så mange fejlbehæftede både tilbage i omløb. Har du en båd der er produceret efter 94 og/eller købt efter 97, bør der ikke være nogle fejl i glasfiberen.

Jeg skrev for nylig til Ryds om problemet og svaret fra Lasse Karlson var utroligt kort:

Hej Carsten Problemen med båtarna var 1993-94. MVH lasse
Indsendt af    Carsten Thomsen   den   30. december 2009  kl. 12:08:25

Ups.. Her er det rigtige billed.

Indsendt af    Kim Birkstrøm Pedersen (Fjordkaperen)   den   30. december 2009  kl. 09:17:53

Jeg har haft en Ryds 485 FC Big Fish, og den var jeg meget glad for. En fordel mere ved Big Fishèn er at den er bygget til at der kan sidde trolle/reserve motor på.
Har været ude i hårdt vejr og den klare det flot af sin størrelse båd.
Held og lykke med dit valg.

Indsendt af    Kim Birkstrøm Pedersen (Fjordkaperen)   den   30. december 2009  kl. 09:15:17

Nå billed kom ikke med, men prøver igen

Indsendt af    Leif Maletzki   den   30. december 2009  kl. 00:41:55

Hejsa Ryds 485 FC uden bred agterbænk hedder 485 CBF og har kun en smal bænk i midten, men du har jo også muligheden for og skære agterbænken ud har set nogle stykker med forskelligt udseende, se vedhæftet billed, det er en fra Als Trolling og Småbådsklub der har været kreativ, batteri er bag den en luge og tank i den anden.

Godt nytår
Indsendt af    Leif Maletzki   den   30. december 2009  kl. 00:31:06

Hej Michael

har selv haft en ryds 485 fc kanon båd, kan godt klare god sø hvis bare man sætter farten der efter, det eneste minus jeg lige kan komme på er agterbænken, den kan man godt blive meget træt af når man skal sætte grejet, men jeg mener at 485 er lavet uden agterbænk. Ville helt klart vælge en 485 kontra 435

Nikolaj
Indsendt af    Nikolaj Christiansen   den   29. december 2009  kl. 21:29:36

Jeg har en Ørnvik 450 cab med en 50hk Suzuki, og jeg ville nu ikke bytte med en Ryds 435 fc, ikke fordi jeg har noget imod Ryds, men jeg er sempelthænd 100% tilfreds med Ørnvikken. Har også været ude i bølger +1 meter ikke morsomt men heller ikke farligt, tempoet blev sat derefter. Har holdt en uges ferie med kærsten i den, det går med en smule disiplin, gode lugerum både om læg og agter og god blads til fiskeri agter. Går godt 26 knob med 2 ombord. Og med min AP 12 autopilot sejler den ligeud selv i modvind, med en bredde på 2,10 m mærker man dårligt 2 mand i samme side. Syntes lige Ørnvikken også fortjænte lidt ros.
Indsendt af    kristen pedersen   den   29. december 2009  kl. 13:02:03

Hej Michael!
Hvis det var mig ville jeg undersøge om ikke en Ryds 480 kan komme i betragtning,da jeg også syntes at en 435 er for lille,480 syntes jeg er minimum for Trollingfiskeri, det er noget med plads og komfort at gøre. Held og lykke.
Indsendt af    Bendt Bonde Sørensen   den   29. december 2009  kl. 12:52:07

Hej Ørnviken er bredere dermed mere sidestabil hvis der står 2 mand eller damer og fisker
Indsendt af    Erik Andersen   den   29. december 2009  kl. 12:20:16

Planen med båden er at den skal bruges til hyggefiskeri og lidt trolling. Hovedsagligt alene og måske med en enkelt gæst en gang imellem. Jeg regner ikke med at bruge den i voldsomt dårligt vejr... tror simpelthen ikke at jeg gider, da jeg sejler rigeligt i dårligt vejr i forbindelse med mit arbejde.
Plejer prisen på en ryds 435 fc ikke at være lavere, end for en ørnvik 450 cap??
Lige nu hælder jeg mest til ryds
Kommer for øvrigt til KBH et par gange om året, så det kan godt være at jeg tager dig op på dit tilbud.
Indsendt af    Michael Lauridsen   den   28. december 2009  kl. 20:17:29

Har en 435FC, som efterhånden er spændt godt op til Trolling og andet fiskeri, og som jeg er rigtig glad for. Den er til at håndtere alene og man kan fint fiske 2 mand fra den. Grejet kan ligge i tørvejr i kabinen og jeg har fint kunne overnatte i den på ture, ligesom at ungerne kan gå i læ, hvis det bliver regnvejr.

Et par gange har jeg være ved Veen i skidt vejr. Den bjerger sig godt, selv i 1+ meter bølger, men man skal ikke forsøge sig med at sejle planende i dårligt vejr. Det er den ikke stor nok til ligesom bunden er lidt for flad, men det tror jeg nu er lige meget om du vælger Ørnvik eller Ryds. Bemærkningen om at den er sidevindsfølsom og drejer når rattet slippes er desværre helt korrekt.

Med hensyn til størrelsen ville jeg da også gerne have et 6 meters skiv med styrehus, udekøkken og minibar, men når man nu ikke lige har 200 af de lange, som man ikke ved hvad man skal bruge til, så...

Det vigtige er at få grejet væk fra dækspladsen under fiskeriet. Her har jeg fået lavet en løsning til stænger og net så de kommer op foran vindspejlet i stangholdere. Plano boks etc lige inden for døren i kabinen. Arbejder på en løsning til køleboksen, men den er ikke helt på plads endnu. Igen vil det være det samme lige meget hvilken båd du vælger i denne her størrelse.

Bor ved Køge, så hvis du kommer forbi Sjælland kan du godt få en tur med en anden Frederikshavner.

Indsendt af    Johnny Olesen   den   28. december 2009  kl. 10:33:56

Som björn skriver så har dom haft problem med glasfibern så var uppmärksam på det Anders når du här  - Følg Linket Her
Indsendt af    Patrik (Team Poseidon)   den   28. december 2009  kl. 08:46:42

Man kan ju montera bort stolarna så blir fiskeplatsen mycket större. Men då har man inte någonstans att sitta. Anders i Team Lilla my kör en ryds 485 han fiskar med den i kattegatt, östersjön, öresund osv hör med han vad han tycker.

Jag hade en Hansvik 18 kombi innan. Men i dag är jag ägaren till en Rocad 660 en riktig fin båt som jag är mycket nöjd med. Men som också kräver större dragbil och trailer.
Indsendt af    Patrik (Team Poseidon)   den   28. december 2009  kl. 08:42:53

Jeg har også haft en ryds 435 fc. Jegg var ok tilfreds med størrelsen, og som de andre siger, er den sidestabil. Det jeg ikke kunne leve med var, at den var næsten umulig at styre i sidevind, slap man rattet et øjeblik, snurrede den rundt. Meget flad bund, og kabine på en lille let båd, er ikke nogen god kombination. Du skal også være opmærksom på, at den model har haft flere problemer med glasfiberen. Flere af modellerne revnede i bunden under sejlads, og nogen sank som følge deraf. Min var blevet ultralydsskannet inden jeg købte den, og den var ok. Jeg solgte den for 12 år siden Køber du en fra 97 eller senere, er den sikkert ok.
Vh Bjørn
Indsendt af    Bjørn Dahl Porsgaard   den   28. december 2009  kl. 08:39:02

Jeg har en 435FC og er meget glad for den. Klart nok skal den ikke ud i for hårdt vejr. Den banker noget i søen hvis det blæser mere end 6-7. Har dog været ude i 10 m/s, men så er det ikke sjovt mere. To mand kan godt pilke eller medefiske, men til trolling er det smartest at være allene. Den er meget sidestabil og har et ret højt fribord. Jeg kunne da godt tænke mig en større båd - men din præmis er jo at den skal kunne være på 750 kg trailer - og så er 435FC ikke noget dårligt valg. Med 40 HK på hækken går den 22-23 knob på fladt vand.

Ellers ville en styrepultsbåd og en spreyhood måske være et bedre valg?
Indsendt af    Frits Jensen   den   28. december 2009  kl. 01:39:24

Har selv haft en Ryds 435 FC , dog ikke så længe. Kort sagt blev jeg træt af størrelsen på den. Den var for lille. Brugte den mest til fjordfiskeri, der var den ok, hvis man var alene, men ligeså snart man kom ud hvor der var lidt mere vand / vind, der kunne man godt bruge lidt ekstra plads.
Jeg siger ikke at du skal købe en kæmpe trollingmaskine, hvis det ikke er dit behov. Jeg siger bare at min erfaring med Ryds 435FC, var at man hurtigt føler at pladsen bliver træng, hvilket hurtigt bliver et irretationsmoment.. Der skal ikke ret meget grej i den, før man står på nakken af hinanden når man er to mand afsted..
Vi har også prøvet at være 3 i den, det betød at 3 mand, måtte sidde oppe foran på toppen af kabinen.. heldigvis var det stille vejr :)
Men skal jeg komme med nogle gode sider ved den, så må det være at den er rimelig stabil at stå i, føles ikke usikker og ved fiskeri alene på en fjord, er den vel ok.
Havde en 40 hk yamaha 3 cyl. 2 takt på den og med den motor kom den ganske fint frem.
Med et par downriggere og en 4 takt motor, er man da sejlende til en gang hyggefiskeri..

Hilsen Henrik
Indsendt af    Henrik Christensen   den   27. december 2009  kl. 23:59:22

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear