Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Hej venner,
Jeg går og er ved at gennemrenovere min Jante 500 eller Jante 16 som den også kaldes. Jeg har den stående i København (i nærheden af Svanemøllen). Jeg mangler et sted at få lavet et serviceeftersyn på min motor. Nogen der kan anbefale et værksted ikke for langt væk der kan udføre dette?

Samtidig vil jeg høre om der er nogen der har gode/ dårlige erfaringer med hydrofoil på motoren? Som man kan se på billedet så snævre en Jante lidt ind i bagenden og på et par testture har den haft lidt tendens til at "falde igennem med bagenden" hvis der var for meget vægt bagude.
Jeg er selvfølgelig klar over at vægtfordelingen i båden er vigtig og er derfor ved at lave sæder fremme ved kabinen (klapsæder der kan slås ned langs siden på båden, når de ikke bruges- Nogen der har erfaringer med dette, vil jeg gerne høre om det). Men ville hydrofoil på motoren ikke løfte bagenden lidt? Motoren er en 25 HK 4T Bigfoot Marine.
Hvis nogen har erfaringer med denne båd eller motor vil jeg også gerne høre om dette.
Knæk og bræk! :)

Indsendt af  Morten Hansen  den  10. april 2012 kl. 12:51:25

Gå tilbage
Hej

Tror ikke du skal montere nogle der er faste, det vil gå hårdt ud over din topfart. Det smarte ved trimtabs er netop at de når båden er oppe at plane at vandtrykket vil trykke gasfjederen op og trimplanet vil "ligge" plan på vandoverfladen og derved ikke skabe friktion gennem vandet, det giver en meget lille ændring, hvis overhovedet målbar, i topfart.

Mvh.
Henrik
Indsendt af    Henrik Lyck   den   12. april 2012  kl. 10:48:26

Tusind tak for respons- Der skal arbejdes lidt i glasfiber og trollingbar den næste uge, håber at kunne være på vandet inden for en måned- svært at vente så længe.. Jeg kunne godt bruge en tur på vandet-
Indsendt af    Morten Hansen   den   11. april 2012  kl. 21:08:24

Hej morten,
1.Trim på motor, hjælper båden hurtigere op i plan.
2.Trim flaps på båden gør det samme, men stabilisere samtidig båden for krængning i fart.
3. Monter flaps med hængsel og vandskrue så kan du altid justere efter behov, da det er umuligt at ramme det optimale med en fastmonteret.
4. Med den smalle "røv" vil du kunne spare ret meget brandstof, med det rigtige setup.

Indsendt af    helmuth johansen M2 Møn   den   11. april 2012  kl. 06:18:30

det smarte ved trimplan eller smarttabs er netop at man kan få sin båd op og plane hurtigere med en mindre moror dvs at den bruger færre kræfter til at skubbe båden gennem vandet ved lavere fart med et betydeligt brændstofbesparelse til følge.du kan sagtens lave dem i fast alu plade eller som er bukker til i vinkel uden støddæmpere når båden ikke er større det vil fungere fintmen husk lige ikke at lave dem for store da den jo trykker næsen på båden ned og den skal jo stadig kunne bjærje sig i søen.
Indsendt af    ken andersen   den   11. april 2012  kl. 04:48:40

Hvad med at få fat i en aluminium dørkplade i feks. 8 mm. og så selv lave nogle,
pladen kan med besvær bukkes i den ønskede form og størelse

Indsendt af    Jan Olsen   den   10. april 2012  kl. 23:49:58

Hej

Nu har jeg kun erfaring fra min egen båd med 50hk, men jeg har samme tanker vedr. Størrelse som dig. Du kunne jo evt. Prøve at kontakte forhandlere af dem og høre om deres erfaring.

Mvh.
Henrik
Indsendt af    Henrik Lyck   den   10. april 2012  kl. 21:52:08

Hej Jackie og Henrik tak for jeres svar!

Henrik jeg er lidt i tvivl om min mortor er stor nok til SmartTabs..
Når jeg ser på dit link (tak for det) Så står der ved den mindste:

Smart tabs SX9510-20 - 7 x 8 tommer i composite til bådstørrelse fra 10 til 15 fod - motor 30-40 HK - trimplader i composit

Og nedenunder står der:
#Bådstørrelse 10 - 12 fod
#Motor 8 - 18 HK

Men der står også: (..fra 10 til 15 fod - motor 30-40 HK..) ved den næste størelse, så de må ha lavet en fejl på siden.. Mon ikke det er fint med dem i størelsen fra 10 til 15 fod - motor 30-40 HK på en Jante 16 min motor er jo også en Bigfoot
Følgende taget fra ketner-outdoor.dk:
(BigFoot modellerne giver større sikkerhed, og bedre udførelse for større og tungere både. De er udstyret med større gearhjul til hårdere omgivelser.

De er konstrueret til høj belastning, med større propellere, og forstærkede komponenter, så de kan håndtere ekstra vægt og belastning på større både...)

Så mon ikke det vil kunne gå..
Indsendt af    Morten Hansen   den   10. april 2012  kl. 19:46:14

Ring til Mickael fra Pro Marine. Han servicerer Mercury & Mariner og kommer ud til dig. Hans mobil er: 60717710
Indsendt af    Henning Petersen   den   10. april 2012  kl. 19:36:09

Hej

Tjek:

- Følg Linket Her
Bruger dem på min Ryds 485 DLI, de hjælper med at holde snuden nede og løfte "røven" ved lav fart samt acceleration.

Mvh.Henrik
Indsendt af    Henrik Lyck   den   10. april 2012  kl. 19:16:23

Nu fandt jeg det jeg havde tænkt på- Smart-tabs, men de ser ikke ud til at fås til en 25 hk...Nogen erfaringer med dem?
 - Følg Linket Her
Indsendt af    Morten Hansen   den   10. april 2012  kl. 19:03:32

Prøv at kontakte Niels Mehl, Mehl Marine service. Han er superskarp til Mercury / Mariner. Han har servicevogn og kommer omkring.

- Følg Linket Her
Indsendt af    Jackie Månsson   den   10. april 2012  kl. 18:55:50

Hej ken og Martin,
Tak for svarne- Jeg har ringet til Trollingcentrum.
Ang. trimflaps, Findes der så nogen der er fast indstillede (og ikke koster så meget) Jeg er stadig studerende så pengene er små.. Jeg mener at kunne huske at der findes nogen der har en fast indstilling men kan kun finde nogen der kan stilles under sejlads og koster lige rigeligt til mit budget.
Endnu engang tak
Indsendt af    Morten Hansen   den   10. april 2012  kl. 18:51:46

Der er sikkert en masse i nærheden af dig der laver service på div. motor. Men vil da anbefale dig stenteq.com i Frederikssund - de laver alle typer motor.!

Uden jeg ved det er Marina så ikke det samme som Yamaha.? For det er den slags motor at trollingcentrum.dk laver, og forhandler.

Indsendt af    Martin Pedersen www.teamlima.dk   den   10. april 2012  kl. 17:08:39

jeg ville montere trim flaps på båden istedet det er en meget bedre løsning

Indsendt af    ken andersen   den   10. april 2012  kl. 16:22:56

Et billed af motoren

Indsendt af    Morten Hansen   den   10. april 2012  kl. 12:53:38

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear