Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Skal en tur til møn lørdag hvor mange liter brændstof plejer i at have med/ bruge på en dagstur ??
Har en Honda 50 hk
Indsendt af  peter nielsen  den  12. april 2012 kl. 21:47:55

Gå tilbage
Brugte 57 liter i lørdags til 40-meteren med 1.600 kg båd og en indenbords 3,0 Mercruiser. Transporthastigheden var 24-26 kn og havet var spejlblankt.

Knæk og bræk
Steen
Indsendt af    Steen Højager   den   16. april 2012  kl. 09:11:23

jeg har en 175 hk på hækken! og bruger mellem 50 og 60 liter på en dag!!!!

Indsendt af    Michael Nielsen (team fynboen)   den   16. april 2012  kl. 08:01:43

Trollede 2 dage á ca 8 timer på Bornholm i påsken 23 fods båd 200 hk mercury
brugte 56 ltr. benzin.
Indsendt af    John Pedersen   den   15. april 2012  kl. 21:54:03

Alt det regneri er fint nok, men har i nogensinde prøvet at skulle sejle feks 10 knob hjem, fordi vejret er blevet for dårligt til at sejle hurtigere? Hvis i har, så ved i også at det er meget brændstofkrævende, og nemt koster det dobbelte pr sømil, i forhold til at sejle planende. Jeg har aldrig sejlet til 40 meteren, men sejler jævnligt på nordsøen med en 70 hk 4 takt på en 18 fods ht båd. Jeg tanker altid 100 - 120 liter, alt afgængigt af den planlagte tur. Turenes længde er som regel omkring 60-70 sømil, og kan dermed sammenlignes med 40 meteren. Jeg kar som det højeste brugt 50 liter på en 78 mils tur.
Mvh
Indsendt af    Bjørn Dahl Porsgaard   den   13. april 2012  kl. 18:44:50

Go tråd.
Jeg udbygger den lige lidt :-)

Med min nyinvesterede Yamaha F70 ser det således ud:

22 mil til 40 meteren med 20 kn på ca.1200kg (båd fiskeklar uden personer)
(Motorinterface siger ca. 0.7L pr SM eller ca. 14 L i timen ved denne hastighed)
D.v.s. 44 mil x 0,7 = ca. 30 liter alene til transportsejlads.

Det kan ikke gøres meget mindre, selv hvis du Troller med hastigheden 2,5 MPH = 2,2 KN og troller hele vejen, vil du have et forbrug på små 30 Liter for at tilbagelægge en distance på 44 mil. Minimum 1.3 liter i timen bruger de fleste motorer under trolling med hele Kajs tivoli ude så:
1,3 Liter x 22 Mil= 28 Liter
Dertil kommer så ca. 10 timers trolling x 1,3 liter (I mit tilfælde) = 13 liter.

De 30 liter fra transportsejladsen
+
De 13 fra trolling
= 43 Liter.

Jeg har 2 x 30 liter løstanke og en 12 liters reservetank som evt. kan bruges direkte på den lille 6HK motor hvis alt strøm skulle gå eller der er brændstofproblemer. Tanker typisk 45 Liter efter en dag som ovenstående så regnestykket passer fint nok i mit tilfælde.
D.v.s jeg har ca. 27 Liter i reserve...

Du vil med god grund være sikker på at have brændstof nok,
men der er andre sikkerhedsfaktorer:

Der har været usædvanligt mange "slæbere" den sidste måneds tid fra Møn, som kun har en motor med, det er sur røv at stoppe en fiskedag,
slæbe 5 timer hjem med 5 KN fordi nabobåden får motorproblemer,
(Det gør vi selvfølgelig alle gerne hvis der opstår problemer derude)
men mit råd når det gælder langfart er:
Altid 2 motorer på 2 separate brændstofsystemer og strømkredse
(Gælder ikke hvis den ene kan håndstartes)
Har haft båd siden først i 80erne og må da erkende jeg endnu ikke er blevet slæbt i land, men har nu flere gange slæbt både ind og selv måtte rode med brændstof, tænding og hyletoner derude når maskineriet driller..
Jeg sejler ikke til 40 Meteren uden 2 motorer.

Påsejler jeg noget der flår hul i skroget og måske slår os bevidstløse,
så håber jeg bare at blive fundet hurtig nok uagtet om der er redningsflåde, Ursuit, Automatic man overboard sensor and rescue system, eller andet lækkert.

Klapper batterierne sammen grundet kortslutning, overspænding, ledningsbrand eller andet så er der nul VHF.
Håndholdt rækker ik ret langt på 1Watt og
Mobildækning er der ik alverden af derude.
Nødraketter kan ikke ses ret langt væk i havdisen.. Så nu skal i Døøø :-)

Så er der vel kun Inmarsat eller andre sat-systemer tilbage,
har i andet sikkerhedsgrej ombord?
Selvom det kun er vores hobby, vi lever jo ikke ligefrem derude, så snupper havet hvert år adskillige fiskere af flere forskellige årsager.
Gav det mening :-)
Indsendt af    johnny   den   13. april 2012  kl. 17:21:46

Min tommelfinger regl siger ca. 1 liter pr. sømil

Dvs. Regnstykket ser ca. sådan ud:

25 s/m ud og 25 s/m hjem + 20 s/m Fiskeri = 70 s/m x 1 Liter = 70 Liter Bensin a 13,50 kr. = 945,- kr.

Indsendt af    Claus Jensen   den   13. april 2012  kl. 14:40:38

Shetland 570 med Suzuki DF90A. Har været på 40 meteren 2 gange og har hver gang brugt omkring 45-50 liter på en hel dag. Jeg har dog omkring 90 liter med.
Indsendt af    Kristian Carøe (Team Emilie)   den   13. april 2012  kl. 08:34:17

i Søndags var vi 2 timer om at sejle hjem, jeg ved godt at der er super vejr lørdag. som tommelfinger regel sejler jeg ikke uden 50% mere end forventet forbrug.
Indsendt af    Claus Jaltoft   den   12. april 2012  kl. 22:52:04

Der er mange ting der spiller ind, jeg brugte ca 40 liter på sidste tur til 40 meteren selvom vi tog tidligt ind grundet tåge. Båden er en Kegnæs 470 med 30 hk 4 takt fra 2006. Mvh Søren Andersen
Indsendt af    Søren Melby Andersen   den   12. april 2012  kl. 22:19:35

Kommer jo helt an på hvor du langt du sejler ud og hvilken båd den 50 hk skal slæbe. Min ørnvik 550wa med 115 yamaha bruger mellem 50-70 liter på en da hvor vi sejler 19-24 mil. Ud, triller 8-10 timer og samme distance hjem.
Indsendt af    Brian Milkowski (Blue Bird)   den   12. april 2012  kl. 22:08:57

jeg har 2 x 25 liter med og sejler med en 70 hk. Det rækker fint til en tur til 40 meteren og hjem igen.

Mvh
Indsendt af    Jørgen Bredskov   den   12. april 2012  kl. 22:04:54

Vi bruger omkring 40-60 l på en 140 hk
Indsendt af    Martin Pedersen www.teamlima.dk   den   12. april 2012  kl. 22:02:04

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear