Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
hej alle sammen vi har en warrioer 165 med en 90 hk honda motor på hvilket vi er rigtig glade for. i sidste uge var vi på møen på vores første trollingtur med den nye motor på hvilket gik godt. Men vi kunne kun for den ned og gå 1,8-1,9 knob i tomgang, vi kunne godt tænkte os at den kunne komme ned og gå ca 1,5 knob i tomgang. lige nu sidder der en 17 tommers skrue på med en stigning på 13,25, idag var vi så ude og prøve med en 15 tommers skrue på hvilket ikke hjalp tværdimod den gik en smule stærkere og der skulle mange flere omdrejninger til at for den op og plane. vi har så snakket med en som siger at vi skal holde os til en 17 tommers skrue bare med en anden stigning. er der nogen som har nogen erfaringer med sådan noget vil vimeget gerne høre fra jer.

Mvh.
Casper
Indsendt af  casper lorentzen  den  22. april 2012 kl. 17:34:57

Gå tilbage
Hej igen.
Et lille trick jeg plejer at bruge hvis jeg skal endnu længere ned i fart er at trimme motoren ret langt op så skruen begynder at trække luft med ned så skuden mister fart. Det er ikke kønt og lyder heller ikke kønt men det virker :)
Indsendt af    Thomas Jørgensen (team Lena-badena)   den   26. april 2012  kl. 10:36:55

hej Henning og Thomas, problemet er også mere hvis man får flere fisk på på en gang eller en rigtig god fisk på, at man så lige kan sætte farten lidt ned, ellers er 2,5 knob helt fint. vi ligger også normalt mellem 2,5 og 2.9 knob når vi troller. men som sagt hvis man nu skulle komme ud for at skulle sænke farten lidt er det meget rart at man kan.. men ellers tak for jeres svar. nu prøver vi en skrue i morgen med en anden stining og ser om det hjælper.

Casper
Indsendt af    casper lorentzen   den   24. april 2012  kl. 20:50:19

Hej Casper

Det er som regel kun når man troller med naturlig agn hastigheden er dernede.
Selvfølgelig når vandtemperatur er til det, jeg har selv fået ørred og laks med hastigheder op til 4.5 knob, mens en hastighed på 2,5 til 3,0 absolut er brugbar til de nuværende laks.
Bare vær opmærksom på at den agn der bruges kan køre i den valgte hastighed.

Mvh Henning

PS: Iøvrigt mener jeg at på warrioer 165 anbefales max 80hk.
Indsendt af    Henning Jensen   den   23. april 2012  kl. 19:26:24

Hej. Tror desværre ikke i kan komme længere ned ligemeget hvad i gør med skruen. 90HK er meget til en warrior 165 så derfor problemet. Jeg ville nu ikke synes i behøver at komme længere ned i fart. Vi tøffede afsted med 2,5 knob i weekenden og det gav da laks. Ville også foreslå en spand til at bremse med. Håber i får det til at køre som i vil. Vh.
Indsendt af    Thomas Jørgensen (team Lena-badena)   den   23. april 2012  kl. 15:48:44

Hej Henning ja det lyder af rigtig meget med en 90 hk på den båd som vi har men faktisk sejler den super godt, faktisk bedre end med den 50 hk vi havde på før, så det er ikke fordi den er for stor. Ja man kan godt bruge en spand eller et drivanker, men det synes vi ikke er helt optimalt, så det var derfor vi ville prøve at se om der var andre muligheder.

Casper
Indsendt af    casper lorentzen   den   23. april 2012  kl. 14:41:21

Jeg tvivler godt nok på at det er en 17 tommers skrue med 13 1/4 tommer stigning. Det lyder mere sandsynligt at det er omvendt. Når man vælger at have en stor motor på en lille båd, er det desværre en af ulemperne man må leve med. Du kan evt. prøve at benytte et lille drivanker på siden af båden, det sænker farten mærkbart, og båden bliver samtidigt mere retningsstabil.
Mvh
Indsendt af    Bjørn Dahl Porsgaard   den   22. april 2012  kl. 21:46:22

Hej Casper

Måske den motor i har købt til båden er "rigelig" for den type båd i har.
Hvis i vil gå langsommere kan i evt bruge en spand eller drivanker som "bremse".
Iøvrigt er det ikke absolut nødvendigt i øjeblikket at sejle langsommere end 2 knob snarere tværtimod.

Mvh Henning
Indsendt af    Henning Jensen   den   22. april 2012  kl. 18:23:55

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear