Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Hej.

Havde jollen i havnen sidste år uden at have bundmalet den. -Det fortryder jeg nu... :-(

Anyways, er igang med den hårde omgang med at rengøre bunden for rurer, indtørret algebelægning osv, men synes godt nok det tager tid, især når båden står på trailer.. Mit spørgsmål er hvor "ren" bunden skal være før jeg gir den primer og efterfølgende bundmaling. Skal den være ren som en babyrøv (som den var før den kom i havnen), eller er det ok med lidt misfarvning her og der?
Indsendt af  Kristoffer Nielsen  den  1. maj 2013 kl. 20:31:00

Gå tilbage
Blot i tilfælde af at du ikke kender tricket,. du skal ikke "løfte" din båd af traileren. Bind enden af båden fast til et træ eller an andel bil,. derefter trækker du traileren væk under båden der er løsnet,. når bådens ende er ude over traileren lægger du den første svelle, så trækker du traileren yderligere frem, og ligger den næste svelle. Vupti så er den der,. jeg har gjort det med en 21 ft. Bayliner ene mand,. det er ikke svært, bare tag det roligt når du gør det.. Når båden skal op igen, bakker du traileren op til stævnen og ved hjælp af spiller kører du traileren ind under båden - du skal ikke trække båden op på traileren. Princippet er at båden i begge tilfælde står stille og det er traileren der flytter sig. Måske vidste du alt dette allerede, men måske er der andre der kan bruge det kneb., Jeg har brugt det i 20 år på masser af både. God fornøjelse.
Indsendt af    flemming rasmussen   den   6. maj 2013  kl. 19:33:24

En limbo vejer jo ikke meget,. den kan du nemt køre af traileren og over på sveller, du kan jo selv bestemme om du vil bruge et par stykker så den kommer højere op, det er med garanti både nemmere og bedre end at male når den er på en trailer. Hvis du har en værkstedsdonkraft så kan du nemt løfte båden og male hvor den hviler på svellerne.
Umiddelbart et vandslibning det rigtige og jeg ville starte med 120 korn. Hvis du tørsliber skal du bruge maske.
Hempel har et komplet system med samtlige anvisninger med tørre og overmalings tiden som er vigtige at overholde.
Det er værd at gøre ordentlig og vil spare dig for en masse fremtidig arbejde.
Indsendt af    flemming rasmussen   den   6. maj 2013  kl. 09:38:43

Nu er det en limbo, så den er lidt svær at smide op på et par sveller. Men hvis jeg skal igang med slibning, hvad type skal det så være?
Indsendt af    Kristoffer Nielsen   den   5. maj 2013  kl. 20:45:04

Hvis du tar jollen af traileren så den ligger på et par sveller så bliver det hele meget nemmere og du kan udføre et bedre stykke arbejde. Primeren er det som "fremtiden" skal bygges op på så afrensningen er vigtig. Misfarvninger er OK men der må ikke sidde noget på bunden før du primer. Slibning og 3-5 gange primer før bundmalingen.
Indsendt af    flemming rasmussen   den   2. maj 2013  kl. 09:02:00

Rester af rurer er nemt at fjerne med saltsyre, men pas på traileren, den tåler ikke syre.
Misfarvning fjernes nemt med fribordsrens, men igen pas på traileren.
Rul din båd af traileren, på et par paller, og vip båden fra side til side, både når du renser og maler.

Bo
Indsendt af    Bo Visgaard Nielsen   den   1. maj 2013  kl. 22:23:20

ja, nu gjorde jeg det da algerne var indtørret :-( (altså med højtryksrenseren).

-Tror nok jeg har nogenlunde styr på rurerne med saltsyre, kan Grundrens tage den indtørrede algebelægning?
Indsendt af    Kristoffer Nielsen   den   1. maj 2013  kl. 21:59:04

Det er rimeligt nemt at fjerne skidt og rurer med høttrykspuler - når man tager båden op-: Men for at forberede til primer skal du i bund. Det er ligesom med alt andet - hvis du vil have så lidt arbejde som muligt over årene skal du lave grundarbejdet ordentligt - så kan man, alt efter hvilke produkter du vælger at bruge, nøjes med at pletmale når du tager båden op. En ordentlig priming og 2-3 lag feks hardracing holder i mange år. Mal det yderste lag i en anden farve end de inderste, så er pletmaling en leg. Men højttryk spuling og afskravning af rurer er et must at gøre mens båden er våd.
Indsendt af    Henrik Bjerregaard Jensen   den   1. maj 2013  kl. 21:17:19

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear