Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Kvalitet af VHF antenne. Hej Alle. Jeg har søgt lidt i forummet, men har deværre ikke kunne finde hvad jeg leder efter.
Hvis man har en stationær VHF i den billigste ende, er der så behov for at købe en af de helt dyre VHF antenner, eller kan man nøjes med en antenne på 1,8 meter til knap 400 kr.?
Indsendt af  Thoke Wistoft  den  6. februar 2014 kl. 15:37:45

Gå tilbage
tror jeg ville vælge denne her  - Følg Linket Her
har lidt beder kabel og kan nappe 50W så det lyder som de har brugt lidt tid på lidt beder tråd. Og så er det ikke en tyk fætter, som der ingen grund til overhovedet

eller måske denne

200W da jeg selv køre med langt højer W

- Følg Linket Her
og med lille vind modstand
Indsendt af    Rod J   den   7. februar 2014  kl. 10:56:38

det kan betale sige hvis den dyre er beder udført (last/vind og vejer påvirkninger) men ikke fordi man tror man får en masse ekstra modtage/sende km. foræret

Jeg ville vælge en med max 3db gain (som sikkert i real life = 0 de har det med at overdrive eller måle fra et andet punkt over en dipole) anyways em 1,8meter rimelige rundstråle og god i gyngebåd / høj sø m.m. og rækkeevne mærke man ikke til om man vælger en der længer.

Bare så længe din SWR er i bund, så det spiller sammen radio og antenne/kabel/stik og strøm.

VHF marine er nær 2meter båndet og der passer en 1.8m meget fint. Dem der længer er en stakket ant. det vil sige det 2 eller 3 ant. i en, og derfor den længer længde. Altså nogen staket dipoles

entelige er en GP antenne (en lige pisk) en voldtaget dipole. Og man kunne godt hvis man var lidt fix lave en båd dipole. Altså to tråde på ca 47cm

Antenne er ikke raket mekanik, bare de har den rigtig længde. Det vil sige at en stikkepind på den rigtig længde = lige så god som en prof. antenne. Det er mere materialet der kan være billige eller dyr.

Marine ant., er oftes lidt tyk "pisken" og jeg tror det er fordi (99% sikker, har dog ikke skilt en af ) at det er fordi det er en simple foldet dipole, da en GP ant. skal have god jord/stel for at virke optimal. Hvor en Dipole har jo stel og mit med oppe

Og hvad er så en dipole =  - Følg Linket Her

andet skal der ikke til, bare at den har den rigtig længde så SWR''en er i bund

og hvad er SWR = fandt lidt her, men der masser af det på net  - Følg Linket Her
Indsendt af    Rod J   den   7. februar 2014  kl. 09:54:32

Tak for svarene. Jeg har nogenlunde styr på montagen af VHF''en med strøm osv. Men hvor meget forskel er der på antennen fra topmodellen til 2000 kr og til den billige model til 400 kr.? Er det værd at smide de 1600 kr. ekstra?
Indsendt af    Thoke Wistoft   den   6. februar 2014  kl. 20:46:48

hej

Jeg er radioamatør og har leget meget mobil VHF / HF...

om man køber 1.8. eller 2,4m VHF ant. giver ikke noget mærkebart på det bånd.

Det det er vigtig at man har godt kabel og godet lodet stik i begge ender, og radion får strøm nok/V og evt. en god jord (mobil bruger man bil skroget som stel) på en båd kan man lave nogen radialer eller en plade.

På en alm. VHF mobil pisk kan jeg køre på landtjorden +50km sog med lidt flere W, men det er ikke W det kommer an på... men at ens radio + ant. køre med lav SWR....

Indsendt af    Rod J   den   6. februar 2014  kl. 17:31:13

Hej Thoke
Tjek disse link. Der er lidt god viden at hente i dem.
God fornøjelse. :-)
 - Følg Linket Her  - Følg Linket Her
Indsendt af    Søren Pedersen   den   6. februar 2014  kl. 15:53:39

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear