Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Nye regler for sejlads med gaster.

- Følg Linket Her
Indsendt af  Troels Nielsen  den  14. marts 2014 kl. 05:37:27

Gå tilbage
Jeg vil stadig fastholde, at bekendtgørelsen regulerer erhvervsmæssig sejlads, hvilket også direkte fremgår af formålsparagraffen (§1).

§ 1. Denne bekendtgørelse har til formål at fremme sikkerheden for erhvervsmæssig passagersejlads i mindre fartøjer, der medtager passagerer, ved at fastsætte de rammer, inden for hvilke de virksomheder og personer, som forestår sejladsen, selvstændigt skal etablere passende sikkerhedsforanstaltninger og fastsætte et højt sikkerhedsniveau for passagersejlads.

En almindelig lystfisker i sin småbåd, der tager en bekendt med ud, og som i øvrigt aldrig har drevet erhvervsmæssig passagersejlads, vil ikke falde ind under reglerne i bekendtgørelsen.

Nøgleordene er således ikke "familie" og "nære venner", men derimod om der er tale om erhvervsmæssig sejlads.

Indsendt af    Mogens Rasander   den   14. marts 2014  kl. 22:13:23

Tænker på - at når vi således bliver kategoriseret som erhversmæssig person transportør - så er der vel også en stribe krav til båd, uddannelse, træning og dokumentation ?

Indsendt af    Erik Wolters   den   14. marts 2014  kl. 21:54:15

Nøglen til det her er ordene "familie" og "nære venner". Jeg har netop spurgt Søfartsstyrelsen, fordi jeg undrede mig over denne formulering. Og de gentager den. Hvis I læser teksten fra deres svar (brev) nederst i min artikel - der står det. Vent et par dage, for min server er overbelastet med de mange der ser denne side.

At loven er fra 2012, det har ikke forhindret, at f.eks. Fredensborg Kommune sendte børn og unge ud at sejle i sommeren 2013 i strid med loven. Hvilket jeg skrev om i nov. 2013. Så det er de ved at lave om. Det var her, jeg blev opmærksom på det med "nære venner", da jeg lavede research.

Det hele handler i virkeligheden, først og fremmest, om forsikringen på 5.4 mill. per passager. Det er international lovtekst - som gælder også for store skibe. Og det er især her, du kan komme i klemme, hvis der sker en ulykke. Dit eget forsikringsselskab vil hænge sig i Søfartsstyrelsens formulering, om, at hvis det ikke er en nær ven eller familie, så er det erhvervsmæssig passagersejlads. Hvilket er Søfartsstyrelsen helt klare definition.
At en sejlads er erhvervsmæssig, har intet med eventuel betaling at gøre.
Indsendt af    John Stæhr   den   14. marts 2014  kl. 19:12:02

Som jeg ser det, er der ikke tale om nye regler. Bekendtgørelsen trådte i kraft d. 1. oktober 2012.

Derudover fremgår det af § 2, stk. 3, at: "Bekendtgørelsen gælder ikke for sejlads, der ikke sker som led i erhvervsmæssig virksomhed."

Jeg har derfor umiddelbart svært ved at se, hvordan almindelige småbåde der driver lystfiskeri overhovedet kan komme ind under bekendtgørelsen, medmindre man driver guide-virksomhed eller anden lignende virksomhed. Og i sidstnævnte tilfælde er det vel fair nok, at reglerne skal gælde.

Bekendtgørelsen kan læses her:

- Følg Linket Her

Indsendt af    Mogens Rasander   den   14. marts 2014  kl. 16:51:16

Der står man er fritaget når det er familie eller nære venner man har med. Så skal "nære venner" defineres. Mvh Søren
Indsendt af    Søren Melby Andersen   den   14. marts 2014  kl. 15:48:32

Hvilke nye regler er det ? Der skrives at fritidsbåde er undtaget reglen som udgangspunkt og at lovgivningen ikke gælder privatinviteret personer. Så med mindre du slår din trollingtur op med invitation i den lokale sprøjte og tager entré kan jeg ikke se det har indflydelse på os småbådssejlere.
Indsendt af    Martin Baldur Hansen   den   14. marts 2014  kl. 15:15:36

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear