Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Downrigger wire/El Scotty og andre overvejelser

Da jeg ikke tager til Simris som planlagt pga vind (!"#!"€#"%€#"%). Kan jeg nu bruge min planlagte "fisketid" på det næstbedste........nemlig at lalle rundt her på siderne og endlig få stillet et spørgsmål eller 2 :-)

Så hvis du sidder inde med en brugbar viden om et af spørgsmålene er det jo bare dejligt hvis du vil dele lidt ud af guldkornene.

Jeg har fået mig et par scotty El riggere, sådan lidt for sjov og for at have lidt nyt at pille i (hidtil brugt unitroll). Syntes faktisk Unitroll virker mere gedigne end Scotty. Scotty er jo sådant noget plastic dims ??.

Men spørgsmålet går på, at når jeg skal have trukket sådan en orginal "indtrækker snor/dims" og det der stål rør til scotty black box på wiren. Så skal jeg jo cutte wiren over de der 3 mini rør som skaber løkken om svirvlen.

Med indtrækker snoren (som sikkert har et andet fancy navn)medfølger der 3 nye mini rør. Er det nok bare at klemme dem på med en fladtang eller skævbidder ??. For jeg kan se de orginale har fået et "special tryk" som jeg ikke lige kan genskabe.

Eller er det bedste at bruge cannon løsningen, med sådan en plastic dims hvor wiren går lidt frem og tilbage. Jeg ville jo nødig have at mit 7 kg`s lod havner på bunden af østersøen :-)

Spørgsmål 2.

Hvis man nu monterer et EL-spil på sin trailer fordi man ikke har kondtionen iorden, fordi man ikke fighter store og man laks nok+ man ikke bruger nikotin plaster, men foretrækker den ægte vare. Er det så langt at foretrække man kan tage spillet af og putte det ind i bilen pga. tyveri. Jeg har nemlig kun hørt få historier om problmer med tyveri fra både og trailere. Og alligevel mener jeg jeg har læst et sted at den største belastning for Tryg klubforsikringen er tyveri ??.

Hvis spillet så ligger i bilen og bliver stjålet er det vel ens indbo forsikring der skal dække (har ikke kasko)og ikke Tryg`s båd/trailer forsikring ??.

3.spørgsmål

Nu kan jeg se den ene af mine klubber har fået ny formand (JSK). Jeg ved den afgående formand Per Schmidt kan fange fisk, men kan den nye formand Torben Rasmussen også ??? :-)

Hvem er Torben Rasmussen ??. Ja jeg kan se han hidtidig har siddet i bestyrelsen i JSK. Man det kunne være fint, at få hans referencer som trolling/småbådsfisker.

Jeg vil ikke have det godt med en ny formand der som det største, kun har fanget en ising på 98 g og den var fejl kroget i ryggen ;-)

Og det ville da først være galt hvis han kun fiskede 280 dage om året :-)

mvh og svag vind,flex på klingen til alle og hårde julegaver under træet i år. Sidste år fik jeg bla. en thermokande til båden ???. En thermokande skal tages af det løbende husholdningsbudget i samme stil som en flydedragt skal tages of tøj budgetet og ikke af fiske budgettet. Så lad os få nogle downriggere, NK blink, stål skruer, woblere osv. :-)

Brian/Quicksilver

FTK/JSK/TFAGN

Indsendt af  Brian Jensen  den  10. november 2004 kl. 22:20:12

Gå tilbage
Forsikring af bådudstyr, kommer aldrig til at være en del af din indbo forsikring. Om det bliver stjålet fra din bil, trailer, båd, garage eller hus - er lige gyldigt! Måske kan du bede din forsikring om at tage et navngiven bådudstyr, f.eks. El-Spil, og få noteret som dit indbo. Jeg har spurgt mit selskab - og fået et Nej-Tak! Men hele ideen er, at hvis du ikke har bådforsikring - skal du sikre dig at de godtager forsikring af navngivet udstyr. Vi snakker kun Bådudstyr her - fiskegrej er indbo!

Men tilbage til bekymringen - jeg ville ikke regne El-spil som specielt udsat!

Herefter giver jeg ordet til "Team Morten" (jeg er da også nysgerrig på "manden's blå bog)

Knæk og Bræk

Claus
Indsendt af    Claus Jaltoft   den   13. november 2004  kl. 00:44:57

Hej Brian

Angående spørgsmål 2 har jeg nu i snart 8 år haft elspil til min båd, for ligesom dig foregår min konditionstræning gennem et filter, jeg kan dog ikke nøjes med en kande kaffe på en fisketur.

Jeg har aldrig været ude for tyveri/forsøg mod mit el-spil, tager nok for lang til at afmontere mens jeg er ude at fiske, men min trailerbom forsvandt i Sverige.

Det vigtigste til elspillet er nogle ordentlige ledninger, hvis du altså ikke kan nøjes med at trække et karton cigaretter op på traileren?

Indsendt af    Jørgen Müller   den   12. november 2004  kl. 09:12:13

Hej Brian

Allan har helt ret mht. kovs - og som svar på om de små stålrør kan holde, så er det ikke noget problem. Lav blot et klem i hver ende af hvert rør (wirelås) med en ikke alt for skarp skævbider, så sidder det fint. Brug for en sikkerheds skyld to stk wirelåse. Da wirelåsene koster i omegnen af 1-2 kr. pr. stk., vil det være en god ide at skifte en gang om året eller to og korte ca. en halv meter af wiren samtidig.

Har også el-Scotty og synes de er kanon grimme, men de virker rigtig godt.

Knæk & bræk

Steen
Indsendt af    Steen / Vixen   den   11. november 2004  kl. 09:45:12

Hej Brian

Jeg har selv købt et par Scotty elriggere for et halvt års tid siden og syntes på ingen måde de virker spinkle snarere lidt klodsede, men bortset fra det er jeg kanon glad for dem.

Men det du skriver om vejeren kan jeg fortælle dig at når du nu klipper hægten af kører du ned til den lokale båd udstyrs forhandler og køber nogle kovse, som du sætter på for enden af vejeren ellers vil det ikke vare længe før det første lod ligger på bunden af havet, og det undrer mig faktisk at på en rigger til 5000 kr der ikke var råd til det som standard da som er lavet kun er en stakket frist da det skarpe knæk simpelthen vil skære den over.

Og så lige et godt råd mere at hvis du har købt en original vejer haler til scotty kan du ligesågodt med det samm skifte det stykke elastiske gummi som sidder fra den neongule ring omkring vejeren, da den ikke holder længe da den er alt for spinkel, har selv skiftet den med et stykke plastic belagt rustfri stålvire.

Mvh. Nielsen
Indsendt af    Allan Nielsen   den   11. november 2004  kl. 02:14:50

HOV EN BOMMERT

Jeg kom til at kalde den nye formand Torben og ikke MORTEN som han vist rigtigt hedder. Det kan selvfølgelig være, at han som andre proff trollingfiskere har adskillige dæknavne ;-).

Jeg ved f.eks jeg har fået tildelt en del kaldenavne efterhånde bla. Team båtnakke, team no fish, team hvidløg osv. Men jeg syntes ikke Team Torben klinger rigtigt. Så det er nok rigtigt med Morten.................Team Morten ;-)

mvh

Brian
Indsendt af    Brian Jensen   den   10. november 2004  kl. 22:35:56

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Navisco
Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure