Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Hej Fiskere,

Jeg har en poca 475, som jeg har fisket en hel del i, men har indtil nu kastefisket, jigget efter torsk og makrel...
Jeg kunne godt tænke mig at komme lidt "tættere" på trollingfiskeriet.

Jeg har konkluderet at det må være det rigtige at starte med dipsy divere og sideplaner. For ikke at investere i downriggere med det samme.

Har i nogle tips til hvordan jeg får succes på det åbne vand med dipsy og paravener?
Indsendt af  Ole Börison Spee  den  9. december 2015 kl. 13:11:09

Gå tilbage
I Lillebælt virker Dipsyer også fint. Jeg oplever ikke at de skræmmer fiskene. Fisker dem oftest i stilling 3,5 og omkring 55 fod ude. I Kolding fjord mellem 30 og 50 fod ude. Dem fra Walker er også fine og de kan fås i flere størrelser, alle med udløser systemet.
Indsendt af    Johnny Andreasen   den   11. december 2015  kl. 16:39:42

Savage Gear Paravanen er en fin lille sideplaner. Der findes en del modeller på markedet - og de virker alle efter hensigten. Når jeg anbefaler den fra Savage Gear, er det udelukkende fordi den er dejlig let - og føles ikke som en "spand" at hive ind.
Der er andre sideplaner-typer der trækker bedre ud til siden (de kan trække et bredere spor) men til fiskeri efter de fisk du går efter, er ovennævnte et godt bud.

Indsendt af    Bjarne Heimann   den   11. december 2015  kl. 11:14:34

Tak for de gode links og specielt tak til PopEye for den udførlige takst - det var lige i øjet...
Nu har jeg et godt udgangspunkt at arbejde ud fra.

Jeg vil i første omgang teste grejet ud for Horsens Fjord, i området mellem fjordmundingen og Endelave. i samme område er der en del sæler, så du ramte lige plet.

Når teknikken er på plads, udvider jeg geografien... sydpå mod lillebælt...det er tanken i første omgang.

Kan i anbefale en bestemt type sideplaner ?

Indsendt af    Ole Börison Spee   den   11. december 2015  kl. 10:41:57

Fiskeri med paravaner og Dipsy Divers fisker godt - så længer der jages over 10 meters dybder. Derunder er downriggerfiskeri det mest optimale.
Har er min måde at fiske med ovennævnte metoder.
...
Først så SKAL du benytte linetællehjul - for det er helt umuligt at sætte dit grej korrekt uden linetæller på hjulet...!
Paravaner.!
Du skal benytte 3 vægttyper - 30.gr, 60.gr, 90.gr.
Jeg sætte Altid mine "kuusamoer" efter samme system hver gang..-
30.gr Kuusamo paravane sættes ca.150 fod efter båden. Så står den i ca. 4 meter dybde.
60.gr paravan sættes ca.125 fod væk - så bør den stå i ca 5 meter nede.
90.gr paravan sættes ca.90 fod væk - så bør den stå i ca. 6 meters dybde.
Med ovennævnte setup dækker du vandet af, så jagende makreller, havørreder og torsk uden at tøve vil jage opad - selv fra 10 meters dybder.
...
Ved at dække hele mitter-vandet er du jo helgarderet. Og skulle du ofte se fisk på eccolodet - stå på Ti meter vand - uden at de søger op for at tage dine agn, så er problemet mere at du sejler forstærk, end at dit setup ikke står rigtigt. Så hold fast i setupet. Du skal bare op - eller ned i trollingspeed...
"" fif fra fifkassen.! Når du sejler Med strømmen skal du sejle EN knob hurtigere i forhold til når du MOD strømmen. Alt for mange fiskere evner kun at fange fisk når de sejler den ene vej.
#bedste havørred speed 2,4 knob
#bedste Makrel speed 2,8 knob
#bedste hornfiske speed 3,2 knob
Vi er flere trollingbåde der gennem hele fiskesæsonen 2015 har haft stor succes på Isefjorden og Kattegat - med ovenstående.
....)
Dipsy Divers
Vi bruger dem slet ikke ved fiskeri på vanddybder under 10 meter.!
Men når vi fisker på Øresund og jager laks ud for Møn, så bruger vi dem meget.
Den bedste er str O. (Mellem størrelsen).
80 fod vinkel 1½ vil ca stå i 6 meters dybde
Derfra tuner du 20 fod af gangen "80, 100, 120, 140 fod. Jo længere ud - jo dybere vil den stå.
NB - pas på med at vinkle dem for meget, da de "støjer og skræmmer" mere end de fanger med for hård vinkling.
Uanset om du benytter Dipsy eller Paravaner, så benyt altid en stanglængde som forfang ud til dine agn.
...
Sideplanerfiskeri er en fisketeknik der benyttes ved fiskeri på sky fisk.
Køgebugt og Kattegat er stærkt plaget af Sæler. Og alt hvad der "støjer" på lang afstand anset rovfiskene som fare. Og blive inactive hvorefter fiskene ikke jager eller andet for at røbe at de er i området. Min pointe er, at fiskene blive bådsky..
Der er derfor at sideplanerfiskeri er langt det mest effektive i områder med sky fisk.
For at dække områder som køgebugt/Kattegat af benytter vi altid sideplaner rigget op med 30.gr & 60.gr paravaner - sat 150 fod væk.

Håber det er til at forstå.
Bjarne /team PoPeye

Indsendt af    Bjarne Heimann   den   9. december 2015  kl. 22:11:58

Hej Ole du kan gå på bibioteket og låne Niels Vestergård film om trolling den har jeg lært mange gode fif fra mvh Per
Indsendt af    Per Motsch Andersen   den   9. december 2015  kl. 19:51:57

hej Ole

læs lige denne (godt nok svenske) lærebog

- Følg Linket Her
og ellers deltag på nogle af klubbens foredragsaftener eller klubturene, vor medlemmerne altid øser ud af erfaringer

knæk & Bræk

Indsendt af    Bjarne Lehné   den   9. december 2015  kl. 13:31:41

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Navisco
Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure