Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Suzuki Vitara 1,6 diesel. Allgrip fra 2016. Jeg har den nye model Suzuki Vitara, og den skal trække en båd på ca. 1300kg, den må trække 1500kg. Jeg synes den er meget presset i slæbestedet, og det er ligegyldigt om det er med knappen på auto, sport eller snow. Der skal files på koblingen hele vejen op. Er der andre som oplever det samme, og den bare er for lille i motoren 120hk. Eller er det mon fordi 4 hjulstrækket bruger en del af kraften på at alle hjul trækker og ikke spinner, fremfor en 2 hjuls trukket som bare laver lidt hjulspin.
Indsendt af  Klaus J. Laursen  den  1. marts 2018 kl. 21:38:11

Gå tilbage
På landevejen og i bakker er den rigtig god. Undrer mig bare over at den er så dårlig i slæbestedet. Kan bedst beskrives som om den dør, og ikke kan sluge dieselen. Kiggede på modellen med automatgear, men den må kun trække 1200 kg. Hvor langt den kører literen med båd efter har jeg ikke målt, men 18,5 ved almindelig kørsel. Jeg troede chiptuning gav noget i hele momentområdet. Om ikke andet så tænkte jeg at flere hk ville give lidt mere overskud og den derfor ville være lidt mere over opgaven. Måske jeg bare kører som en gammel kone:-)
Indsendt af    Klaus J. Laursen   den   8. marts 2018  kl. 19:29:09

Din Suzuki er rigtig fin til at række 1500kg, det fordi det er manuel gear du ikke kan komme op og den er lidt højgearet, havde du købt den med automatgear havde det ikke været et problem, havde den gamle model Suzuki med 129 hk og den trak let 2000kg men der var også lav gear i det, så det er nok bare sådan din bil er, når det er manuel gear.
Karsten Fuder
Indsendt af    Karsten, Winnie Fuder   den   8. marts 2018  kl. 18:38:34

Det burde kunne lade sig gøre med din bil.
Jeg har trukket 1800 kg op med en 1,6 litters 90 HK forhjulstrukket diesel uden at file kobling eller lave hjulspin. Bedste råd er at spørge forhandleren til råds. Tror ikke chip tuning hjælper, da bilen vil have præcis samme moment ved de helt lave omdrejninger.
Indsendt af    Thoke Wistoft   den   8. marts 2018  kl. 16:26:58

hej
du kan jo "chip"tune så du får mere kraft, men du skal jo bruge det i bunden og da er en så lille motor "svag" af natur.ved den har maks. moment ved 1750 omdr., men hvad har den ved feks. 900 omdr.?

- Følg Linket Her kan nok rådgive mere om hvad en evt. tuning kan give/hjælpe. ved han er en af de mere seriøse tunere i DK.

men slæber selv uden problemer en warrior 165 op med en Octavia 2.0 benzin 116hk, uden nogen nævneværdig hjulspin eller koblings filen..

men så ved jeg da hvilken bil,jeg ikke skal købe som ny trækdyr,havde faktisk lidt overvejet den model....

hvad går den på ca. på literen med båden efter?

Indsendt af    Benny larsen   den   8. marts 2018  kl. 15:03:42

Jeg troede alligevel at 120 hk og 320 nm var nok til at trække 1300 kg op af vandet. Synes jævnligt jeg ser relativt små biler snildt trækker op ad slæbestedet. Derfor undrer det mig at præcis den her bil er så dårlig til arbejdet. Tænkte så at fordeling af kræfter til 4 hjul måske stjæler den faktiske og nødvendige kraft til at trække med. Jeg overvejer faktisk at chiptune. Det vil give 144 hk og et moment på 380. Ved godt at gearingen er afgørende og selvfølgelig ikke er optimal i bilen. Det havde været super med reduktionsgear. Men som meget andet i livet er det et kompromis. Mange kilometer passer ikke lige sammen med en af de store dyre og brændstofsugende firhjulstrækkere, og så tænkte jeg at 1300 kg skulle være til at håndtere.
Er der nogen som har erfaring med chiptuning, og som kan fortælle om det vil have en god effekt i slæbestedet.
Indsendt af    Klaus J. Laursen   den   8. marts 2018  kl. 08:35:17

Der er desværre ikke så mange af de moderne 4-hjulstrukne SUV-modeller med “små” motorer, der er velegnede som trailertrækkere på ramper.

De fleste af dem mangler simpelthen det reduktionsgear, der gør forskellen på en smertefri opkørsel eller en fæl (og dyr)koblingslugt.

Den gamle Grand Vitara var født med lavt reduktionsgear og kan ligesom de 4-hjulstrukne pickup modeller fra Nissan, Toyota og Mitsubishi trække op ad de fleste ramper uden åndenød eller koblingsrøg.

Når nu dieselbiler om et par år er helt yt og forbudt - bliver det interessant at se hvordan den trailertrukne småbådshobby skal kunne bedrives.

By the Way - har du fuldstændig ret i at bilforhandleren har set blank ud da du har fortalt og dit behov for at trække tung trailer på en rampe.

De færreste bilsælgere er overhovedet skolet i noget som helst, når det angår praktisk anvendelse af 4-hjulstræk, reduktionsgear og diff. spær.

Indsendt af    Tonny Soltau   den   7. marts 2018  kl. 16:36:31

Ja ja den kender jeg godt👍 ESP OFF. Det glæder jeg mig til at prøve. Håber det letter opkørslen. Tak for hjælpen
Indsendt af    Klaus J. Laursen   den   4. marts 2018  kl. 23:07:34

Hej Klaus
Du kan på de fleste biler slå ESP fra, det er den funktion der forhindrer bilen i at lave hjulspin, hvad det hedder i din bil ved jeg ikke, men i min Citroen C5 er der bare en knap der hedder ESP OFF, det er så slået fra indtil bilen stoppes. På min firmabil der er en Renault Trafic hedder der Non Grip Road On, nå jeg trykker på knappen, bliver ESP slået fra indtil jeg når 40km/t, og den hastighed når du forhåbentlig ikke op ad rampen :)
Håber det kan bruges.
Indsendt af    Lui Tang Jensen   den   4. marts 2018  kl. 16:25:35

Hej Kim. Tak for svar. Er med på at filen kobling er noget hø. Rigtigt træls da jeg troede at bilen sagtens ville kunne klare opgaven. Din forklaring lyder meget sandsynlig, da motoren ikke vil tage flere omdrejninger. Det virker som om den kvæles af belastning. Jeg har snakket med forhandler, men det virker som et helt ukendt spørgsmål. Jeg vil prøve om importøren kan svare. Hvilken bil er det du har som kan slå den funktion fra?
Indsendt af    Klaus J. Laursen   den   3. marts 2018  kl. 22:54:15

Hej Klaus .
Et råd , lad endelig være med at file på koblingen , så har du meget snart en bil der ikke kan køre , og du skal have den store penge pung frem .
måske er der nogle sikkerheds anordninger der griber ind og stopper hjul spind / og slip ? måske du kan fra koble disse anordninger kort varig ? jeg vil anbefale dig at du søger info om dette ved din bil forhandler .
På min bil er der sikkerheds andordninger som lukker ned for motor kraft og fordeling af moment på de trækkende hjul så der ikke bliver hjul spin / slip
men disse sikkerheder kan jeg slå fra kort varig så der ikke er begrænsninger på træk kraften overhovedet : :: :: ::
Indsendt af    Kim jensen   den   3. marts 2018  kl. 02:09:22

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear