Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Håber på lidt hjælp fra jer erfarne sømand :) jeg er ved at kigge marked igennem for en trollingbåd og har forelsket mig lidt i en Ørnvik 640 weekend nogle der kan komme med lidt fordele og ulemper og en anden ting ang. Motor nu den jeg har kigget på er med indenbords i benzin hvor mange timer kan sådan en sag klare med en fornuftig vedligeholdelse der er jo nogle der har gået 70 timer og det lyder ikke af meget på 9-10år gammel båd og nogle er oppe på 650 timer hvor meget er for meget? Hvad er jeres gået? Håber jeg bliver lidt klogere på forhånd tak ::
Indsendt af  Dennis Sindt  den  27. marts 2018 kl. 14:15:14

Gå tilbage
Hej Denis!
Fire ting (kort)
1. Flere af de som skriver har meget lang afarenhed af örnvik (Allan N mfl.) og brugt rigtigt meget tid (og penge) så du kan helt sikkert stole på den info. de giver.
2. Jag har en 650 cab med en 175 hk. Vilket ikke er for meget.
3. 130 HK. Kör en tur i din bil. Men brug kun 3 gear. Så har du svaret.
4. Det där med CE märkning kan du springe op og falle ned på. Trygg mfl. Hjälper dig.
Ses på vandet.
AP
Indsendt af    Anders Petersen   den   22. april 2018  kl. 19:04:10

Hej Allan når du skriver at du ikke ville vælge en 135hk indenbords hvad mener du så med det ? Tænker om man bruger ti min mere på,at komme ud til pladserne er vel lige meget og største del af tiden går vel i trollingfart så er det rystelser ved trollingfart eller er det fordi det ikke er en fartmaskine? Og jeg er ikke i tvivl om at man godt kan få båden forsikret selvom der er større motor end Ce mærkningen men dækker de så hvis uheldet er ude er tror man bare at man er forsikret kan forstå at der er stor tvivl om dette

Indsendt af    Dennis Sindt   den   3. april 2018  kl. 21:48:24

Hej Helmuth
Ja jeg ville da også helst have en ferskvandskølet motor men der er bare næsten ingen 640er også er spørgsmålet om det kan svare sig at eftermontere det på en motor der ikke er ny ? Men selvfølgelig skal der laves service hver år
Indsendt af    Dennis Sindt   den   3. april 2018  kl. 21:42:08

Hej Denis
Jeg solgte min 640 W med IB motor sidste år og vil aldrig købe en igen.
syntes slet ikke at 135hk IB var nok til så tung en båd. ville helt sikkert vælge en med påhængsmotor og min 150 -175 hk som ikke er noget problem at få forsikret igennem Tryg, men prøv at komme ud og prøvesejle en med IB og så en med OB motor, som jeg ikke var klog nok til at gøre inden jeg købte, så vil du sagtens forstå hvorfor folk anbefaler dig at købe med påhængsmotor ::
M.v.h. Allan
Indsendt af    Allan R   den   3. april 2018  kl. 17:28:10

hej Dennis.
at en IB benzin motor holder, 10-12 år er den rene skrøne, der sejler mange rundt fra 80erne. Du skal skelne om motoren er ferskvands kølet( altså lukket system køling som en bil) eller den er direkte saltvands kølet. Prøv at se i annoncerne hvor mange ferskvandskølede diesel motorer, fra 70-80erne der stadig spinder som en mis. Hvis du sejler med -20% af WOT, og skifter olie for hver 80 timer og filtre hver anden gang, så har du motor i MANGE år.
Indsendt af    Helmuth j   den   3. april 2018  kl. 16:51:10

Hej igen nu fandt jeg lidt om vægt på de forskellige indenbords
vægt i kg med drev :
diesel 2.0 130hk 312kg
Diesel 1.7 120hk 296kg
Benzin 3.0 135hk 288kg
Så hvis diesel er den tungeste er det vel også den der er tungest i røven og ikke benzinmodellen
Syntes nu ikke der er den store forskel i kg
Hvor mange motortimer har i i jeres både ?
Indsendt af    Dennis Sindt   den   29. marts 2018  kl. 09:09:04

Hej Lasse lyder som om mange er til udenbords motor men jeg vil. Helst ikke overgå Ce mærkningen på de 135hk ved ikke hvor meget de sidste 40hk betyder .... sad også og kiggede lidt på vægten på de forskellige motore og det ud til at indenbords ca er 60kg tungere end udenbords kan dog ikke lige finde vægten på dieselmodellerne
Indsendt af    Dennis Sindt   den   28. marts 2018  kl. 22:14:46

Jeg har selv en 640 Weekend med en 175 HK Suzuki og det spiller bare. 175 Hk er absolut ikke for meget til båden. Den er stærkt bygget.
Indsendt af    lasse kjeldsen   den   28. marts 2018  kl. 09:03:01

Hej Allan ja jeg kan godt se at hvis en indenbords benzin holder 10-12år så kan man stort set smide ny motor i alle dem der er til salg da det er 2007-2008 modeler ... men at smide en 175hk på er det ikke også en chance at tage? Tænker den er jo Ce mærket til max 135 så tænker jeg mulige problemer med forsikring osv. Der var en til salg på siden med en 220hk indenbords benzin men den tør jeg ikke købe da cemærkningen ikke er gyldig længere og desuden siger loven at man ikke må videre sælge en båd uden den har gyldig cemærke... 3200kg er det med eller uden fisk i båden :D så skal der godt nok også noget udstyr til men det skal man jo heller ikke gå ned på :B
Indsendt af    Dennis Sindt   den   27. marts 2018  kl. 20:28:13

Hvis du vil have en 640 W så køb en med påhængsmotor eller indenbords diesel, har selv en med OB og den spinder som en mis. men ville aldrig vælge en med indenbords benzin, dels har de en levetid på mellem 10-12 år og gør båden tung bagi.
Til gengæld sejler den godt med en udenbords motor på mellem 135 og 175 HK.

Held og lykke med valget, min vejer for øvrigt 3200 kg på trailer, dog er den også veludstyret og ligger på en 3500 kg`s variant trailer.

Mvh. Allan (Simone)
Indsendt af    Allan Nielsen   den   27. marts 2018  kl. 19:34:22

Hej jan nej en bil der er gået 50000km er jo dårlig kørt til endnu :) men tænker også at alt det saltvand hurtigt kan få splittet en motor ad hvis man ikke bare er lidt vågen
Indsendt af    Dennis Sindt   den   27. marts 2018  kl. 18:41:53

Hvis en bilmotor havde kørt 670 timer, så ville bilen have trillet 45-50.000 km. Og det ville du ikke være bekymret for.

Bådmotorer lever et lidt hårdere liv i et fjendtligt miljø.

Det kræver årlige eftersyn/service. Skift af oliefiltre, tændrør, check af slanger osv.

Hvis den bliver behandlet ordentligt snurrer den fint rundt i mange år, men i de forkerte hænder kan den blive kørt sønder og sammen på overraskende kort tid.

Så 670 timer kan være få, hvis den er behandlet ordentligt - og mange hvis den har fået tærsk i stedet for kærlighed.

Hvis du skal traile en 640 weekend, skal du være opmærksom på at den er tung, kræver dobbeltakslet trailer - og deraf følgende stor bil til at køre lovligt med den.

vh

Jan

Indsendt af    Jan Jørgensen   den   27. marts 2018  kl. 17:40:17

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear