Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Hold da nu op, når man som totalt nybegynder med en båd, bliver udsat for alle de her nye udtryk, og ikke har en anelse om hvad de betyder, så er man sgu da lidt på røven!

Men hey, jeg ved nu hvad en paravane/sideplaner er, og også hvad en Dipsy Diver er.

Jeg var ude i går i det fantastiske forårsvejr søndagen bød på, for at prøve at sætte en sideplaner og en dispsy diver, og det gav en udfordring. sideplaner fungerede fint, men Dipsy Diveren, tjah, den kunne jeg ikke gennemskue.

Jeg havde rigget den korrekt, med linen fra båden i den swirvel der udløses ved bid, men den blev ikke trukket ned under vandet, eller rettere, den kom ca en meter ned, og blev løbende trukket op igen.

Selve rigget var på en daiwa trolling stang, med ca en stanglængdes line efter DipsyDiveren, og så et ske-blink. Jeg lagde ud med at teste med først 25 fod ude, og derefter 50 fod ude, og til sidst 75 fod, men det samme skete hver gang, diveren blev trukket op og ud af vandet, istedet for at blive nede.

Jeg sejlede med ca 2-3 knob, og havde stangen siden enten vandret, eller oppe i en 45 graders vinkel, og vinkelret ud fra båden.

Er der nogen der har en ide om hvad pokker jeg gør forkert? :O

På forhånd tak, den totalt jomfruelige trolling fisker! :D
Indsendt af  Thomas Kryger  den  23. april 2018 kl. 21:51:10

Gå tilbage
Det problem du har med din Dipsy Diver er desværre lidt kendt. Det lyder som om at du har kødt en uorginal dipsy. Mange af dem har fejl i vægtbelasningen - det gør at du har netop det problem du beskriver. Og det er uanset om den er låst eller ej.
Jeg fisker med mine Dipsyer i både Låst - og Ulåst setup.
Et eksempel på det følger her:-
Begge Dipsyer er samme størrelse. Den ene er låset og kørt 100 fod ud i vinkel.1, så står den i 8 meters dybde.
Den næste stang (på samme side) køre jeg også ud til 100 fod - stadig i vinkel.1 - men den er ikke låst. Den Dipsy med Agn kommer så til at fiske omkring 3 meter nede.
Ovenstående setup er suverænt når du fisker på makrelstimer.

For at løse dit problem med fejlen på din Dipsy. Du skal have fat i noget tin/bly og med Det fylde den fordybning ud der er i underpladen, så din Dipsy Diver ganske enkelt kommer til at veje meget mere.!

Du er velkommen til at kontakte mig, så skal jeg nok hjælpe dig godt i gang.
Bjarne Heimann / Team PoPeye
Mobil 26712063
Indsendt af    Bjarne Heimann   den   24. april 2018  kl. 17:24:25

- Følg Linket Her
Indsendt af    Søren Pedersen   den   24. april 2018  kl. 17:14:17

Dipsyen skal sidde sådan her og prøv først med vægt klodsen i 0

Indsendt af    Sten Andersen   den   24. april 2018  kl. 13:18:43

Hej Thomas. Ja velkommen til. For mig lyder det lidt som om du har forsøgt at fiske med dipsy''en udløst. Den lille pal hvor du sætter stanglinen fast skal klemmes ned i dipsy''en så den peger bagud - og gerne sidde lidt fast, så den kan modstå vandtrykket når du sejler. Det er denne pal der udløses når fisken hugger.
Jeg kan berolige dig med at jeg - selv efter 5 års trolling-fiskeri, stadig ikke er helt på bølgelængde med dipsy divers. Det kræver åbenbart lidt øvelse :-)
Knæk og bræk
Indsendt af    Poul Kilt   den   24. april 2018  kl. 12:34:46

Hej Thomas
Der sidder en lille klods på undersiden som kan forskydes så den trækker styrbords eller bagbords.i o går den lige ned hvis du sætter den over 1.5 gør den som du beskriver.Der findes også nogle efterligninger de duer ikke. Brug luhr Jensen dibsy diver.
Indsendt af    sven svensson   den   24. april 2018  kl. 10:30:40

Hej Thomas

Velkommen, og som der bliver nævnt: "Er der stærkt vanedannende"

Jeg ved vores nye bestyrelsesmedlem Bob Aagesen er ved at strikke et program sammen som vil blive nogle aftener i klubben under titlen "Trolling for begyndere"

Indsendt af    Bjarne Lehné   den   24. april 2018  kl. 06:45:28

Hej Thomas
Prøv at søg på youtube: How To: Dipsy Divers
Der er lidt hjælp at hente der.
Mvh. Søren
PS. Velkommen i trolling verden, pas på den er stærkt vanedannende :D
Indsendt af    Søren Pedersen   den   23. april 2018  kl. 23:30:56

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Danish Lure
Savagegear
Herning Trailer og Bådcenter
Tempo Både og udstyr
Mercury Marine
Raymarine
Tryg Forsikring
Dalager Maskinfabrik
Honda Shoppen
Garmin Elektronik