Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Glasfiber mand søges Sjælland.

Vi havde et "mindre" uheld 1uge inden vi startede ferie og smed vores båd ind mod et hus i Karrebæksminde (Enø).
Grundet et skarpkantet hul i vejen pga fibernedgravning blev vores aftagelige krog revet af og sendte traileren ind i nogle ret store sten og blev "lynbremset" så båden efterfølgende rev sig løs og fortsatte mod huset.

Den del af skaderne jeg godt vil have lavet er 1stk over vandlinien og en anden i bunden.
Begge er stort set gennemgående og ca 50cm lange.

Jeg sætter evt billeder ind senere af skaderne og evt af situationen :-(
Indsendt af  Jan Ladefoged  den  27. juli 2018 kl. 22:42:05

Gå tilbage
Hvis ikke den har været surret ordentligt fast har den jo ikke kørt forsvarligt.. Så det er jo ganske simpelt så vær sur på dig selv og din uforsvarlighed istedet for folk der gør dig opmærksom på det.

Du har selv lavet en bred mission her med dit indlæg så der må forventes en bred vifte af svar.

Desuden er Google opfundet.
Indsendt af    michael Jensen   den   20. august 2018  kl. 12:44:18

Michael.....jeg har på intet tidspunkt prøvet at løbe fra at den kunne være bedre surret fast på traileren og JA...…..der HAR været kørt forsvarligt på hele turen så spar mig for dine Kloge-Åge bagkloge bemærkninger.
Jeg gider ikke kommentere flere lign i denne tråd.

Bemærk desuden den overordnede "mission" med emnet her.
Det har ikke været kommentarer til situationen der har været forespurgt på.
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   19. august 2018  kl. 21:10:39

Jan i sidste ende er det dig der har ansvaret for læsset samt det er dimensioneret korrekt og køres forsvarligt. Båden burde have været surret bedre til traileren således at den bare bremsede og båden blev på. :-)
Indsendt af    michael Jensen   den   15. august 2018  kl. 01:05:28

Michael...…"træktalje" eller "strop med skralde" så var det sidstnævnte.

Jeg gad nok se en af jeres både undergå samme fysiske kræfter!
Et eller andet svagt punkt i fortøjringen ville HELT klart vise sig og stroppen ville måske så "overleve".
Man kan længe diskutere om hvorvidt jeg har fortøjret den "lige efter bogen" på bådtraileren men når en bådtrailer i fri bevægelse kolliderer med 1-2 store sten på hver 300-400-500kg og bremses til 0 fra 30-40km/t, så sker der altså ting og sager.
Det er simpel fysik og er en båd på 800-900kg "tanket op" med kinetisk energi.
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   13. august 2018  kl. 23:27:56

En træktalje holder ikke til sådan et ryk du skal bruge stropper med skralde og så en ekstra vire eller kæde til båden. :)Men det der hul var ikke afmærket særlig godt synes jeg .. Du burde også undersøge reglerne for træk. Det lyder helt hul i hovedet hvis det der kan forårsage det falder af så er der noget galt.
Indsendt af    michael Jensen   den   13. august 2018  kl. 21:01:15

ja det gir nok et ryk...
mit ? var pga. jeg desværre ser mange folk køre rundt uden på nogen måde, at fastgøre deres båd...
Indsendt af    Benny larsen   den   9. august 2018  kl. 18:54:28

Hej Benny....det er helt ok :-)

Båden var fastspændt bag med en træktalje men var tilsyneladende i underkanten til denne pludselige belastning og blev revet over.
Resterne hang på bådtraileren efter dette.
Foran var båden fastgjort til krogen på trækspillet som var spec til både op til 25fod og var kun 2 år gl.
Også den blev revet over. Den var bånd og ikke stålwire.
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   9. august 2018  kl. 14:00:10

ikke for at genere mere, men hvor var dine surringer... altså var din båd spændt fast til trailer...:B ?

men med det hul burde de dække og specielt når man ser den kegle.. den står jo total forkert.... den skal jo stå ude på vejen ikke inde ved kanten..
Indsendt af    Benny larsen   den   8. august 2018  kl. 17:39:36

Antal markeringer 10 doblet her!

Indsendt af    Jan Ladefoged   den   8. august 2018  kl. 13:13:29

...

Indsendt af    Jan Ladefoged   den   8. august 2018  kl. 13:12:49

...

Indsendt af    Jan Ladefoged   den   8. august 2018  kl. 13:12:29

..

Indsendt af    Jan Ladefoged   den   8. august 2018  kl. 13:12:07

Så kom der grafik af situationen :-)

Indsendt af    Jan Ladefoged   den   8. august 2018  kl. 13:11:40

Benny....jo traileren blev skam (lyn)bremset MEN af nogle store sten på ca 300kg/stk foran huset. Dette skete 1sek efter at bådtraileren havde revet krogen af.
Det træk jeg snakker om her er af mrk Westfalia som egentligt "kun" kobler til resten af trækket med 3 stålkugler i toppen af krogen.
Derfor er det specificeret til sølle 90 kg vertikal load.
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   7. august 2018  kl. 23:05:45

hej
jeg har haft samme uheld, dog kun på bilen.
jeg stoppede op og snakkede med folkene på stedet og tog billeder, deres formand kunne godt se deres afmærkning ikke var så god... han ville lige snakke med hans chef og ringede næste da, han ville lige høre hvilket værksted jeg havde fået bilen hen på og så kontaktede han dem.
jeg hørte ikke mere til sagen og min forsikring blev ikke blandet ind i den sag.

men ok det er så i Jylland...

men en krog der bare hopper af lyder godt nok mærkeligt, når jeg tænker på de biler med campingvogne jeg har trukket op af grøfter og hentet efter uheld, de sad da alle fast endnu..

burde din trailer ikke bremse bare lidt ned, når den river sig løs..?
men du er måske typen der lige smider sikkerhedswiren ned over krogen og så kører (som mange desværre gør)..:B
Indsendt af    Benny larsen   den   2. august 2018  kl. 23:32:47

Måske billeder af skaderne ville hjælpe så folk kan se hvad det er?
Indsendt af    michael Jensen   den   2. august 2018  kl. 09:40:15

Forsikringen på bilens krog "er og bliver" kun en ansvars forsikring dvs uden dækning af skader på det der nu sidder på den MEN dækker den skade som godset måtte forvolde.
Jeg håbede faktisk at bådskaderne også blev dækket da jeg tænkte at en decideret båd forsikring kun dækker evt skader på havet men blev igen klogere.

Trækket er originalt BMW med støbt logo i krogen og mrk Westfalia som jo er et "konge mærke" for anhængertræk.
Læser på data spec på trækket står der Vert LD 90kg dvs lodret max belastning 90kg og dette er tilsyneladende overskredet.

Jeg kontaktede Westfalia''s tech support i Fredericia og han oplyste bramfrit at trækket er TÜV testet "i hoved og røv" og hvis det kan rives af som her, skyldes det manglende vedligeholdelse. Tak for kaffe siger jeg bare.
Trækket tages faktisk jævnligt af og kvitterer med et entydigt "KLONK" når det sættes på igen og rokker sig ikke 1mm ved rusken.

Da jeg senere fik skiftet anhængertrækket fortalte jeg som det første værkstedet om hændelsen og havde IKKE oplyst om mrk på trækket på dette tidspunkt.
Værkføreren spurgte i tlf "er det et Westfalia"...."ja" sagde jeg lettere overrasket.
Han havde oplevet det samme med hans campingvogn på krogen ca 300m fra hans værksted og det kostede hans selskab 270000kr i totalskadede biler. Rystende!

Sagen er dermed ret svær....hvortil skal den rettes.
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   31. juli 2018  kl. 22:49:26

Kedelig situation . At I ikke har en forsikring på båden fritager jo ikke dem for ansvar. Uanset hvad bør Jeres krog ikke kunne falde af uanset hvilke huller bilen og traileren møder. Måske jeres bils forsikring som jo også omfatter krogen kan dække?

Indsendt af    Mikkel Steen   den   31. juli 2018  kl. 17:22:36

Jeg/vi har skam taget masser af billeder og en del af min ferie gik på at kontakte "rette vedkommede" og det startede med at kontakte Fibia for at få oplyst hvem de har til graveentreprisen.
Dette viste sig at være Altea.
Dem tog jeg så kontakt til, men projektlederen var ikke tilstede men jeg blev lovet opringning dagen efter...og det skete!
Projektlederen var faktisk meget sympatisk og forstående men sagde at det i bund og grund er et anliggende mellem vores/deres forsikringsselskaber...og vores var jo ikke forsikret så den stoppede så der.
Han oplyste desuden at de havde overholdt vejdirektoratets regler mht dybe i den fræsede asfalt. Dette var afmærket med 1stk orange plast søjle på betonfod placeret i vejkanten.
Efter ulykken var antallet (uden overdrivelse) 10-doblet og vejsporet afspærret.

Om kommunen ,Altea eller vejdirektoratet i sidste ende har skylden har jeg slet intet begreb om.
Jeg overvejede at kontakte en advokat og lade ham vurdere sandsynligheden for at vinde sagen ved dels billedegennemgang og dels nøje beskrivelse af hændelsen men odsene er vidst små har jeg ladet mig fortælle.
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   29. juli 2018  kl. 23:24:23

Tag billede af hullet i vejen og kontakt kommunen. Hvis hullet er dybt nok er de ansvarlige hvis de ikke har advaret om det.
Indsendt af    Lars Kistrup   den   29. juli 2018  kl. 21:30:28

Ja og det er så netop det den desværre ikke er, så det bliver for egen regning :-(

"Lærepenge" men dog kun en 18fods kabinebåd fra 1986.
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   27. juli 2018  kl. 23:11:32

Er din båd ikke kaskoforsikret, så dækker din forsikring da.
Indsendt af    Lui Tang Jensen   den   27. juli 2018  kl. 23:08:21

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear