Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Da jeg stadig sejler med en 2-takter motor og har fået sprayhood, døjer jeg nu meget med os fra motoren. Jeg kunne godt tænke mig at lave en "hætte" henne ved motoren for at se om det hjælper. Den skulle gerne være aftagelig. Er der en der ligger inde med sådan en til en Shetland 570 eller kan hjælpe mig igang med at lave en? Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal lave en skal/form til det eller hvordan man kunne montere sådan en?
Indsendt af  Kristian Carøe  den  14. september 2008 kl. 12:52:10

Gå tilbage
Ja det var en mulighed Christian hehe.. Jeg kom på tanken fordi jeg kan se på mange af de gamle at de netop har sådan en skal på fra original. Men det var måske mere for støjen eller andet!
Indsendt af    Kristian Carøe   den   16. september 2008  kl. 11:21:53

Nu ved jeg ikke om du kender nogle igennem arbejdet eller via bekendte - men få fat i en ingeniør der arbejder med fly-, vindmølle- eller lign. konstruktioner. De kan hurtigt hjælpe dig - de har fx farvet røg, så man kan se hvor røgen/vinden løber hen.
De kan også beregne/opstille modeller - så det du laver rent faktisk vil virke.
Go fornøjelse i jagten på kvalificerede personer.

Måske teknologisk institut er interesseret i at hjælpe - som en slags elevopgave?
Indsendt af    Christian Krause   den   16. september 2008  kl. 10:06:38

Den er jeg med på Christian. Netop derfor ville jeg forsøge at lave endnu en lufthvirvel tættere ved motoren som måske kunne holde noget at røget bagved! Men det kan måske ikke lade sig gøre?
Indsendt af    Kristian Carøe   den   15. september 2008  kl. 14:49:41

Glem det med en hætte til motor! Den skal være ret bred og stor for at det projekt kan lykkedes! Fordi...

Grundet sprayhood dannes der et lille undertryk i kabinen, fordi vinden blæser henover sprayhood, hvorfor noget luft skal suges ind, så luften "kan følges ad" på kanten af sprayhood.
Det er faktisk ligesom med flyvinger = grunden til at et fly kan holdes oppe i luften, og dermed flyve, skyldes et undertryk på oversiden af vingen! (De fleste tror det skyldes undersiden af vingen - men her tager de fejl!)

Din sprayhood er formet kurvet - og du bevæger dig fremad, hvorfor der VIL opstå et undertryk på indersiden af sprayhood. Derfor suges der luft ind i kabinen, hvor du står.
Du skal altså sørge for, at der kan slippe lidt luft ind FORFRA - ved enten at have en klap i sprayhood eller åbne en lem foran på båden. Herved får du en luftstrøm der går forfra på båden og helt ned igennem. Så kan der ikke suges luft ind i kabinen fra motoren af.

Se evt. tegninger der viser dette fænomen ret tydeligt i såvel Evinrude som Mercury motormanualer.

Mvh båden PISCATOR
Indsendt af    Christian Krause   den   15. september 2008  kl. 09:15:47

Hvis du åbner taglugen i kabinen har du elimineret noget af osen men det giver træk på kølige dage.Jeg ved ikke hvor meget en motorhætte kan ændre vakum''en bag, men du kan bygge hætten i træ,f.eks. krydsfiner....jeg tror det hedder østen og er det mest velegnede til marinebrug.Derefter en gang beklædning med noget UV resistent poly et eller andet som bl.a. fåes hos Tempobåd udstyr i løbende m. Så ser det jo også godt ud samtidigt med at det virker (forhåbentligt).Tag højde for at motoren kan trimmes helt op uden kontakt med hætten.Jeg har selv lige lavet en løsning på vores Shetland 536 over motorbrønden i form at et bord som er hængslet og holdes nede af 2stk. gasdæmpere og udløser selv hvis motoren akut skal trimmes op.

Vh Jan
Indsendt af    Jan Ladefoged   den   15. september 2008  kl. 01:03:31

Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar       Send en kommentar
Gå tilbage

Til toppen af siden!

Columbus Marine
daiwa fiskeudstyr
Mercury Parts
Pro-Safe
L H marine
Grizzly fiskeudstyr
Elektriske spil
Skælskør motormarine.
Danish Lure
Savagegear